fredag 7 oktober 2011

Lite fakta om hur jag upplever banan:

Sim:
Inte speciellt varmt vatten idag 07:00 på morgon men normalt ligger det runt 26-28 gr. Idag var det vissa partier med kallare vatten. Normalt är det swell/dyningar som är långa och inte påverkar simningen så mkt vad jag märkt hittills. Lite oroligt och småvågor men inget speciellt.
På onsdagen simmade jag lite senare på dagen, 10 tiden kanske och då var det mkt rejäla vågor och riktigt skvalpigt. Gäller bara hitta ett bra läge i starten så kommer det gå bra. Till vänster någonstans i mitten tänkte jag, så man kan simma ut fritt om det skulle krisa. Men inte för långt till höger efter ett par 100-meter för där bryter vågorna kraftigt mot land. ....nu under träningsdagarna har det legat en båt/flotte ett par 100-meter ut som serverat kaffe, nice, men jag har inte tagit mig tid. På söndag kanske ;)

Lite fakta från längsta passet på cykelbanan. Körde från Hawi tillbaka till Kona.
Nästan halva banan, 84 km, då man kör en liten sväng söder ut först på ca 6 km antar jag.
Vinden uppe vid Hawi (vändpunkten) är ofta kraftig. Vinden för dagen var medvind/sidvind. Jag vågade inte trampa på utför och ändå låg jag i 40-50 km/h. Snittade 43 km/h första milen tror jag det var. Efter en mil ca så lugnade det ner sig.
Temperaturen varierade mellan 29-37 grader, trots halvklart väder!
Jag upplevde som vinden huvudsakligen låg sidvind stora delar av sträckan, med inslag av sidvind med och sidvind mot. Sträckan tog 2:30 ca, så med liknande förhållande under tävling borde den gå på 2:15-2:20.
Hawi är banans högsta punkt på ca 100 möh, och oftast är det mer motvind på vägen ut verkar det som, så utvägen är lite långsammare, skulle jag gissa.
Cykelbanan sägs ha 1600 höjdmeter. Det känns inte. ...men vinden känns o värmen.

Löpbanan har jag bara sett lite runt mål. Kanske 10 km av den lite löst. Den är normalt stekhet. Som det varit nu känns den Ironman France varm 30-33 grader. Men här fläktar det en del. Har vi samma väder som senaste dagarna så känns (lite överdrivet) denna temperatur faktiskt svalare än IM France, men det återstår väl att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar